Hamba aR-Razzaq
Be not frightened when death draweth night, It is but the departure for this blessed home Think of the mercy and love of your Lord, Give thanks for His Grace and come without fear. What I am now, even so shall you be. For I know that you are even as I am. The souls of all men come forth from God. The bodies of all are compounded alike. Good and evil, alike it was ours. I give you now a message of good cheer. May God's peace and joy for evermore be yours."

DEMI BUAH TIN, ZAITUN, BUKIT TURSINA & NEGERI YANG AMAN

Category: By Hamba Razzaq

DEMI BUAH TIN, ZAITUN, BUKIT TURSINA & NEGERI YANG AMAN

Bila kita berbicara menegenai ilmu perbandingan agama, ia seolah-olah asing dan masih baru bagi kita terutama bagi masyarakat di Malaysia. Hari ini kita menyaksikan banyak fenomena yang boleh dikaitkan dengan ilmu ini. Barangkali masih ramai yang masih tertanya-tanya apakah sebenarnya ilmu PERBANDINGAN AGAMA ini. Ilmu ini sebenarnya mengkaji dan memberikan input mengenai perbandingan agama-agama dunia termasuk agama Samawi dengan agama Islam. Dengan melakukan perbandingan melalui kitab-kitab suci seperti Torah, Bible, Tripitaka, I-Ching, Veda dan sebagainya, kita dapat melihat dengan jelas sejauh mana ketepatan sesebuah agama berdasarkan keadaan kitab-kitab yang masih wujud pada hari ini dengan disokong kuat oleh sejarah peradaban.

APA YANG KITA FAHAM TENTANG ILMU PERBANDINGAN AGAMA?

‘PERBANDINGAN AGAMA’ merupakan satu ilmu yang mengkaji tentang kepercayaan sesebuah agama yang merangkumi aspek-aspek perlaksanaan hukum-hukum agama, kebudayaan, amalan-amalan dan konsep keimanan sesebuah agama. Perbandingan yang dilakukan terhadap semua agama adalah bertujuan mencari titik-tolak sejauh mana kebenaran ajaran agama tersebut yang dikatakan benar menurut pandangan pengganutnya. Dengan membuat perbandingan kita mampu membuat kesimpulan terhadap sesebuah agama mengenai kebenaran ajaran-ajaran yang disampaikan. Perbandingan agama juga merangkumi pengkajian yang mendalam terhadap kandungan kitab-kitab suci agama seperti Al-Qur’an, Bible (Injil), Taurat (yahudi), Veda (hindu) dan sebagainya. Ini bertujuan untuk memahami konsep sesebuah agama itu sendiri dan seterusnya mempertikaikan kesamaran terhadap kandungan kitab-kitab tersebut. Disamping itu ilmu ini juga dilengkapi dengan bukti-bukti sejarah bagi memperkukuhkan lagi bukti-bukti ajaran sesebuah agama.

DARI PERSEPKTIF AL-QUR’AN

Dengan jelas Al-Quran menyebut agama-agama samawi dan buatan manusia di dalamnya sebagai peringatan ke atas umat Islam dalam memelihara iman supaya tidak sesat seperti kaum-kaum yg terdahulu. Allah juga menyebut dengan jelas mengenai kaum Bani Israel dengan agama Yahudi mereka, begitu juga dengan kaum Nasrani dengan agama Kristian mereka. Di dalam Al-Quran juga terdapat kisah bagaimana kitab-kitab terdahulu yg sudah di ubah isi kandungannnya, sesetengah ulama perbandingan agama menyebut sebagai ‘tahrif’ yang bermaksud mengubah sesuatu. Ilmu ini bukanlah penemuan terbaru tetapi mula wujud semenjak Al-Qur’an diwahyukan kepada Nabi Muhammad S.A.W lagi. Jika diteliti isi- isi Al-Qur’an terdapat banyak ayat-ayat yang menceritakan tentang agama-agama lain. Dengan jelas Allah menerangkan cara-cara keimanan agama-agama terdahulu seperti Nasrani (kristian), Yahudi, Majusi (penyembah api), Shabi’in (penyembah bintang-bintang) dan sebagainya. Dalam surah Al-Baqarah ayat 62, Allah berfirman : “ Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi, dan orang-orang Nasrani, dan orang-orang Sabiin sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan kepada mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.”

Ayat ini jelas membuktikan wujudnya perbandingan agama-agama yang disebut di dalam Al-Quran, dimana Allah menerangkan tentang agama-agama yang wujud serta perbezaannya.

AGAMA-AGAMA WAHYU

Agama wahyu atau lebih dikenali sebagai Agama Samawi (langit) merupakan agama yang diwahyukan Allah terhadap Nabi-Nabi yang dikurniakan Suhuf-Suhuf (Helaian Perjanjian) dan Kitab-Kitab suci. Menurut ulamak-ulamak perbandingan agama seperti Ibnu Hazam, Shahrastani dan Ahmad Shalabi, Agama Samawi adalah Islam, Nasrani (Kristian) dan Yahudi.

Agama Samawi ialah Agama yang Diturunkan oleh Allah S.W.T yang diWahyukan kepada Rasul-rasulNya untuk disampaikan kepada ummat mereka. Asas keimanan dalam agama samawi adalah sama bermula dari Nabi Adam A.S sehinggalah Nabi Muhammad S.A.W iaitu : “ Aku bersaksi Tiada Tuhan Yang Layak Disembah Melainkan Allah”. Jika diteliti dengan betul agama samawi merupakan agama yang paling lama kerana ia bermula semenjak zaman Nabi Adam A.S.

Biarpun Agama Samawi yang ada pada hari ini ialah Yahudi, Kristian dan Islam. Hanya Agama Islam yang masih berpegang teguh pada asas ajaran Tauhid yang sebenarnya. Manakala Agama Yahudi dan Kristian sudah menyimpang jauh dari ajaran sebenarnya kerana terdapat banyak perubahan pada ayat-ayat di dalam kitab suci mereka. Terdapat pelbagai perubahan pada ayat-ayat kitab suci mereka sehingga mengelirukan pengganut agama itu sendiri. Ini jelas disebutkan dalam surah Al-Baqarah Ayat 78-79 : “ Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui aka nisi Kitab Taurat selain dari penerangan-penerangan bohong(dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja. Kecelakaan besar bagi ornag-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata “ini ialah dari sisi Allah”, supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu”.

Ibnu Jarir telah meriwayatkan dr ‘Ikrimah yg berasal dari Ibnu Abbas bahawa Ayat ini diturunkan mengenai paderi-paderi Yahudi yang mengetahui sifat-sifat Rasulullah. Ibnu Abbas mengatakan mereka telah mengubah serta menukar sifat-sifat Nabi S.A.W sebagaimana tercatat dalam kitab Taurat iaitu:

“ matanya seolah-olah memakai celak, tingginya sederhana, rambutnya kerinting dan wajahnya tampan.” Tetapi mereka menghapuskan kalimah-kalimah tersebut dari Taurah kerana dengki dan benci serta menggantinya dengan perkataan “ badannya tinggi, matanya biru dan rambutnya lurus”.

 


IBRAHIM | MUSA | DAUD | ISA ‘ALAIHUMUSSALAM & MUHAMMAD S.A.W

Category: By Hamba Razzaq

IBRAHIM | MUSA | DAUD | ISA ‘ALAIHUMUSSALAM & MUHAMMAD S.A.W

AGAMA SAMAWI

Definisi bagi agama samawi yang lebih mudah untuk difahami adalah merupakan agama langit atau lebih tepat dengan maksud agama wahyu. Sepertimana ulama’-ulama’ di dalam bidang perbandingan agama telah menetapkan bahawa agama samawi adalah merangkumi Yahudi, Kristian dan Islam. Namun Imam Shahrastani menambah definisi agama separa wahyu iaitu Zoroastrianism atau Majusi. Ini kerana, di dalam agama Majusi terdapat kitab dan Nabi yang menjadi tunggak rujukan dan perlaksanaan hukum-hukum. Walaubagaimanapun, agama-agama samawi adalah 3 agama yang utama iaitu Yahudi, Kristian dan Islam.

MILLAH IBRAHIM A.S

Jika kita membincangkan persoalan akar dari setiap agama samawi, adalah lebih baik kita menumpukan pada keimanan dan perlaksanaan Millah Ibrahim A.S (jejak langkah Nabi Ibrahim A.S) yang menjadi tunggak utama dalam setiap agama samawi tetapi terdapat perbezaan dalam perlaksanaannya mengikut kepercayaan masing-masing. Baik Yahudi, Kristian dan Islam jelas mengakui Nabi Ibrahim merupakan tunggak utama dalam susur galur kenabian sehingga digelar ‘bapa agama’, ini kerana berdasarkan kisah Nabi Allah Ibrahim A.S sangat berjasa besar terhadap perjuangan pencarian ketauhidan yang nyata dan hakiki. Ini jelas disebut di dalam surah Al-An’am ayat 161.

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Aku telah diberikan petunjuk hidayah oleh Tuhanku ke jalan Yang betul lurus, (kepada) agama Yang tetap teguh, Iaitu agama Nabi Ibrahim Yang ikhlas, dan tiadalah ia dari orang-orang musyrik".

KENAPA NABI IBRAHIM?

27. dan Kami kurniakan kepadanya: Ishak (anaknya) dan Yaakub (cucunya); dan Kami jadikan Dalam kalangan keturunannya orang-orang Yang berpangkat Nabi dan menerima Kitab-kitab ugama; dan Kami berikan balasannya Yang baik di dunia; dan Sesungguhnya adalah ia, pada hari akhirat, dari orang-orang Yang soleh.

Melihat pada ayat 27 surah Al-‘Ankabut di atas jelaslah bahawa Nabi Ibrahim A.S merupakan Bapa Kenabian bagi nabi-nab,i baik dari keturunan Bani Israel dan juga dari keturunan Ismail A.S iaitu Muhammad S.A.W. , ini kerana jika melihat dari perspektif sejarah Nabi Ibrahim mempunyai 2 susur galur keturunannya apabila mengahwini Sarah dari keturunan Bani Israel dan dikurniakan Nabi Ishak A.S, manakala Hajar pula adalah dari keturunan Qibti (penduduk asli Mesir) dikurniakan Nabi Ismail A.S. dimana keturunan ini berkesinambungan sehingga Muhammad S.A.W. kedudukan Nabi Ibrahim sebagai bapa kepada Nabi-Nabi pembawa wahyu Allah samada Musa A.S, Isa A.S & Muhammad A.S. adalah sangat tepat dan strategic hingga sukar disanggah pakar sejarah. Ini kerana jika merujuk di dalam semua kitab-kitab suci ada menceritakan mengenai peranan Baginda walaupun terdapat banyak perbezaan dan bentuk penceritaan. Merujuk pada Sirah Nabawiyyah yang bertajuk Ar-Raheeq Al-Makhtum, ada dijelaskan mengenai sebelum datangnya Nabi Muhammad S.A.W, majoriti Bangsa Arab mengikuti ajaran dakwah Nabi Isma’il A.S yang banyak membawa ajaran yang telah disampaikan oleh Nabi Ibrahim A.S, dimana antara intipati ajarannya adalah, Menyembah Allah S.W.T, MengEsakanNya dan Menganuti Agama Allah. Namun setelah sekian lama bangsa ini hidup ditelan masa, kebanyakan mereka telah berubah menjadi penyembah berhala atau paganism. Hanya tinggal segelintir sahaja yang masih mempertahankan keimanan dan ajaran Nabi Ibrahim A.S dan mereka ini disebut sebagai golongan ‘Haneef’. Haneef dari sudut bahasanya bererti ‘ke arah penolakan’, manakala jika merujuk kepada kata perbuatan ‘tahannafa’ bermaksud ‘untuk berpaling dari berhala’. Ini adalah bukti jelas bahawa ajaran Nabi Ibrahim A.S merupakan tunggak utama bagi semua nabi-nabi sehinggalah Nabi terakhir iaitu Muhammad S.A.W. Untuk memahami maksud Haneef dengan lebih jelas, hayatilah Surah Ali-‘Imran ayat 65-68:

65. Wahai ahli Kitab! mengapa kamu berani memperdebatkan tentang (agama) Nabi Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan kemudian daripada (zaman) Ibrahim; Patutkah (kamu berdegil sehingga) kamu tidak mahu menggunakan akal?

66. Ingatlah! kamu ini orang-orang (bodoh), kamu telah memajukan bantahan tentang perkara Yang kamu ada pengetahuan mengenainya (yang diterangkan perihalnya Dalam Kitab Taurat), maka mengapa kamu membuat bantahan tentang perkara Yang tidak ada pada kamu sedikit pengetahuan pun bersabit dengannya? dan (ingatlah), Allah mengetahui (hakikat Yang sebenarnya) sedang kamu tidak mengetahuinya.

67. bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk agama Yahudi, dan bukanlah ia seorang pemeluk agama Kristian, tetapi ia seorang Yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan ia pula bukanlah dari orang-orang musyrik.

68. Sesungguhnya orang-orang Yang hampir sekali kepada Nabi Ibrahim (dan berhak mewarisi agamanya) ialah orang-orang Yang mengikutinya dan juga Nabi (Muhammad) ini serta orang-orang Yang beriman (umatnya - umat Islam). dan (ingatlah), Allah ialah Pelindung dan Penolong sekalian orang-orang Yang beriman.

KISAH ZAID IBNU AMR IBNU NUFAIL

Pada zaman Jahiliyyah terdapat seorang pemuda bernama Zaid ibn Amr ibn Nufail yang hidup di tengah-tengah kesesatan Kaum Quraish yang cukup terkenal dengan penyembahan berhala sehinggakan sebanyak 360 berhala digantung di sekitar Ka’bah. Ketika masyarakat Kafir Quraish melakukan majlis keraian dengan menghidangkan makanan-makanan hasil korban di hadapan berhala-berhala, lalu ia dihidangkan kepada beliau, lalu beliau berkata : “ aku tidak sekali-kali akan makan makanan yang disembelih di hadapan berhala-berhala yang kamu sembah, dan aku hanya akan makan makanan atau sembelihan yang disembelih dengan nama Allah”.

Dalam kisah yang lain pula, ketika mana beliau dalam perjalanan ke Syria untuk mencari agama untuk dianutinya, dia telah bertemu dengan Pendita Yahudi lalu bertanya “ aku ingin mengetahui tentang agamamu dan akan mungkin akan menganutinya, ceritakan padaku tentang agamamu.” Lalu Pendita Yahudi itu menjawab :” kamu bukanlah seorang Yahudi sehingga kamu berkongsi kemurkaan Allah bersama kami”. Lalu Zaid membalas : “ aku tidak sanggup untuk menerima kemurkaan Allah, bolehkah kamu tunjukkan aku jalan yang lain?”. Pendita itupun menjawab : “ sesungguhnya aku tidak tahu apa-apa melainkan kamu adalah seorang Haneef. Kemudian Zaid bertanya semula : “ apakah itu Haneef?” Lalu Pendita itu menjawab : “Agama Ibrahim, dia bukanlah seorang Yahudi mahupun Kristian, dia menyembah Allah S.W.T secara mutlak.” Begitu juga dengan kisah Zaid bersama seorang Paderi Kristian apabila bertanyakan soalan dan menerima jawapan yang sama.

ISLAM, IMAN DAN MILLAH IBRAHIM

Tatkala semua agama samawi masing-masing mengakui jejak langkah Ibrahim A.S sebagai tunggak utama agama, terdapat perbezaan yang nyata dalam membuktikannya dengan keimanan dan ketauhidan yang nyata. Di dalam Taurat ada menceritakan mengenai kehidupan dan keimanan Nabi Ibrahim, namun tidak ada penghayatan untuk dikaitkan dengan Yahudi kerana Ibrahim bukanlah dari kalangan Bani Israel, ini adalah bukti yang sangat jelas sehinggakan kita dapat melihat banyak perubahan-perubahan yang dilakukan di dalam Kitab Taurat sepertimana yang disebut di dalam Al-Quran. Lebih malang lagi apabila Yahudi lebih mengutamakan Talmud berbanding Taurat.

Kristian juga mengakui bahawa Ibrahim adalah ‘bapa agama’, namun ia hanyalah sekadar pengakuan tanpa sebarang bukti perlaksanaan. Ini kerana bentuk dan sifat keimanan mereka agak berbeza dan bercanggah dengan ’10 PERJANJIAN’ yang diterima oleh Musa A.S. Keimanan mereka terhadap konsep ‘Trinity’ atau ‘Tritunggal’ adalah amat berbeza sehingga mendatangkan banyak kekeliruan. Bahkan keimanan ‘Trinity’ ini mula diperdebatkan dan diputuskan pada ‘council of nicae’ sekitar tahun 325 M.

Dalam Islam, dengan jelas kita dapat melihat kesemua elemen yang diperbincangkan dengan jelas, bermula dengan soal keimanan kepada Allah yang Maha Esa yang jelas terbukti dengan RUKUN IMAN, kemudian diikuti dengan perlaksanaannya dalam RUKUN ISLAM. Seterusnya penghormatan yang diberikan kepada Millah Ibrahim dalam bentuk perlaksanaan seperti Solat, dan yang paling jelas adalah ketika Muslim menunaikan Ibadah Haji di Baitullah, terlalu banyak peringatan terhadap jasa dan jejak langkah Nabi Allah Ibrahim A.S seperti, berlari antara Safa dan Marwah, Tawaf, air zam-zam peninggalan mukjizat anaknya Nabi Ismail A.S dan sebagainya. Dengan itu jelaslah siapa yang betul-betul menghayati dan melaksanakan Millah Ibrahim secara mutlak dan berterusan serta dengan penghayatan yang mendalam.

Wallahu a’lam