Hamba aR-Razzaq
Be not frightened when death draweth night, It is but the departure for this blessed home Think of the mercy and love of your Lord, Give thanks for His Grace and come without fear. What I am now, even so shall you be. For I know that you are even as I am. The souls of all men come forth from God. The bodies of all are compounded alike. Good and evil, alike it was ours. I give you now a message of good cheer. May God's peace and joy for evermore be yours."

Percanggahan-percanggahan di Dalam Bible

Category: By Hamba Razzaq
Percanggahan-percanggahan di Dalam Bible

"Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al-Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya: "Ini daripada Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan besarlah bagi mereka, kerana apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan besarlah bagi mereka, kerana apa yang mereka kerjakan." Al-Qur'an, Al-Baqarah (2):79

"Dan setelah datang kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah yang membenarkan kitab yang ada pada mereka, sebahagian daripada orang-orang yang diberi kitab (Taurat) melemparkan kitab Allah ke belakangnya, seolah-olah mereka tidak mengetahui (bahawa itu adalah kitab Allah)." Al-Qur'an, Al-Baqarah (2):101

"Janganlah kamu menambahi apa yang Kuperintahkan kepadamu dan janganlah kamu menguranginya, dengan demikian kau berpegang kepada perintah Tuhan, Allahmu, yang kusampaikan kepadamu." Ulangan 4:2

Sarjana-sarjana Kristian mengakui berlaku pengubahsuaian

(Nota: Beberapa petikan di bawah diperolehi daripada tulisan Ahmad Deedat dan beberapa sumber-sumber lain)

Saya telah menyusun bab ini di dalam jujukan soalan dan jawapan yang mungkin ditanya oleh sesiapa yang mencari kebenaran mengenai Tuhan. Kita mulakan.

Adakah Jesus (a.s.) sendiri menulis Bible?

Tiada seorang pun sarjana Biblikal yang berwibawa akan mengakui bahawa Bible ditulis sendiri oleh Jesus. Mereka semuanya bersetuju bahawa Bible telah ditulis pengikut-pengikut Jesus (a.s.) selepas pemergiannya. Maka, jika pengarang-pengarang Bible adalah selain daripada Jesus (a.s.), adakah mereka ini dipimpin oleh Jesus atau Roh Suci semasa mencatatkan setiap patah perkataan yang mereka tulis? Jawapannya adalah tidak. Siapa yang berkata demikian? Kebanyakan daripada sarjana-sarjana Kristian yang berwibawa berkata demikian. Contohnya:
Dr. W. Graham Scroggie dari Moody Bible Institute, Chicago, sebuah pertubuhan dakwah Kristian yang terkemuka berkata:

"... Ya, Bible ditulis oleh manusia, walaupun segolongan yang bersemangat menafikannya tanpa berpandukan kepada ilmu. Buku-buku tersebut adalah dari fikiran manusia, ditulis dalam bahasa manusia, ditulis oleh tangan manusia dan mempunyai gaya yang bercirikan manusia..."
"It is Human, Yet Divine", W. Graham Scroggie, m.s. 17

Seorang lagi sarjana Kristian, iaitu Kenneth Cragg, yang merupakan seorang Biskop Gereja England di Jerusalam berkata:

"... Tidak begitu dengan Perjanjian Baru... Terdapat peringkasan dan penyuntingan; terdapat penghasilan semula dan persaksian terpilih. Gospel-gospel lahir daripada pemikiran gereja yang berada di belakang pengarang-pengarangnya. Mereka menceritakan pengalaman dan sejarah..."
"The Call of the Minaret", Kenneth Cragg, m.s. 277

sebagai contoh, di dalam Bible kita dapati kata-kata "pengarang" Lukas:
"Tetapi sekarang, Tuan Teofilus yang terhormat, saya sendiri telah menyelidiki peristiwa itu daripada permulaannya, maka saya rasa ada baiknya saya menulis satu laporan untuk tuan."
Lukas 1:3

Siapakah pengarang buku-buku Bible?

Maka siapakah pengarang buku-buku Bible? Jelas sekali Gereja tentunya mengenali mereka dengan baik memandangkan mereka dipercayai telah menerima ilham suci dari Tuhan sendiri. Tidak begitu? Sebenarnya tidak. Sebagai contoh, perhatikan bahawa setiap Gospel bermula dengan, "Menurut ..." seperti "Gospel Menurut Saint Matius", "Gospel Menurut Saint Markus", "Gospel Menurut Saint Yohanes". Kesimpulan yang boleh dibuat orang awam adalah mereka ini adalah pengarang Gospel yang disandarkan kepada mereka. Bagaimanapun, ini bukanlah halnya. Mengapa? Sebab tidak satu pun daripada empat ribu salinan manuskrip yang wujud mengandungi tandatangan pengarangnya. Andaian dibuat bahawa orang tertentu adalah pengarangnya. Namun penemuan baru telah menyanggah kepercayaan ini. Malahan bukti dalaman juga menunjukkan bahawa, Matius contohnya, tidak menulis Gospel yang disandarkan kepadanya:

"Jesus meninggalkan tempat itu. Ketika dia sedang berjalan, dia (Jesus) nampak seorang pemungut cukai bernama Matius sedang duduk di tempat memungut cukai. Jesus berkata padanya, "Ikutlah aku". Dia (Matius) berdiri lalu mengikut Jesus." Matius 9:9

Adakah "Matius" telah menulis ayat di atas mengenai dirinya? Mengapakah Matius tidak menulis begini, contohnya: "Dia (Jesus) nampak AKU, dan namaku adalah Matius. Aku sedang duduk di tempat memungut cukai...", dan sebagainya.

Bukti begini boleh ditemui di banyak tempat di dalam Perjanjian Baru. Memang diakui bahawa kadang- kala seorang pengarang menulis sebagai orang ketiga, tetapi berdasarkan bukti-bukti lain yang akan kita lihat di dalam buku ini, terlalu banyak bukti yang menentang hipotesis ini.

Pemerhatian ini tidak terhad kepada Perjanjian Baru sahaja. Terdapat bukti yang serupa bahawa sekurang-kurangnya bahagian terakhir Ulangan tidak ditulis oleh pengarang yang dipercayai menulisnya, iaitu nabi Musa (a.s.). Ini dapat dilihat di dalam Ulangan 34:5-10 yang berbunyi:

"Lalu MATILAH Musa... Dan dikuburkanNyalah DIA (Musa)... Musa berumur seratus dua puluh tahun KETIKA DIA MATI... tidak ada lagi nabi seperti Musa SEJAK ITU di Israel."
Adakah Musa menulis obituarinya sendiri? Begitu juga Joshua bercerita mengenai kematiannya dengan terperinci dalam Joshua 24:29-31.

"Dan sesudah peristiwa-peristiwa ini, maka MATILAH Joshua bin Nun, hamba Tuhan itu... Lalu MEREKA MENGUBURKANNYA... Orang Israel beribadah kepada Tuhan sepanjang zaman Joshua dan sepanjang zaman para tua-tua yang hidup lebih lama daripada Joshua, dan yang mengenal segenab perbuatan yang dilakukan Tuhan bagi orang Israel."

Bukti sebeginilah yang telah mendorong sarjana-sarjana Biblikal untuk mengakui bahawa kebanyakan buku-buku Bible tidak ditulis oleh pengarang yang dipercayai telah menulisnya. Contohnya, pengarang-pengarang "Revised Standard Version of the Bible" dengan jujur mengaku bahawa pengarang Raja-raja "Tidak Diketahui". Tetapi, jika pengarangnya tidak diketahui, mengapakah ia disandarkan kepada Tuhan? Bagaimanakah buku ini dikatakan telah "diwahyukan"? Selanjutnya, kita dapati bahawa buku Yesaya disandarkan sebagai "Kebanyakannya ditulis oleh Yesaya. Sebahagiannya mungkin telah ditulis oleh orang lain". Pengkhutbah: "Pengarang diragui, tetapi biasanya disandarkan kepada Sulaiman". Ruth: "Pengarang tidak diketahui dengan pasti, mungkin Samuel", dan sebagainya.

Mari kita lihat dengan lebih terperinci satu daripada buku Perjanjian Baru, iaitu "Ibrani":
"Pengarang Buku Ibrani tidak diketahui. Martin Luther mencadangkan bahawa Apollos adalah pengarangnya... Tertulian berkata bahawa Ibrani adalah surat yang ditulis oleh Barnabas... Adolf Harnack dan J. Rendel Harris mengagak bahawa ia ditulis oleh Priscilla (atau Prisca). William Ramsey mencadangkan yang ia ditulis oleh Philip. Bagaimanapun, kepercayaan yang telah lama diterima adalah Hawari Paul telah menulis Ibrani... Eusebius percaya bahawa Paul telah menulisnya, tetapi Origen tidak pasti bahawa Paul adalah pengarangnya."

Daripada pengenalan "King James Bible", versi baru dan edisi keenam yang dikemas kini, "The Hebrew/Greek Key Study", Red Letter Edition
Dan salah satu daripada buku Perjanjian Lama:

"Secara tradisinya, [Daud] diiktiraf telah menulis 73 daripada Mazmur; bagaimanapun, kebanyakan sarjana mempersoalkan dakwaan ini."
"Encarta Encyclopedia", di bawah tajuk "David"
Beginikah takrifan "diwahyukan oleh Tuhan"?
bersambung...
 


Ismail al-Faruqi

Category: By Hamba Razzaq
Ismail al-Faruqi

Ismail Raji al-Faruqi (January 1, 1921May 27, 1986), is a renowned Palestinian-American philosopher who is widely recognized by his peers as an authority on Islam and comparative religion. He spent several years at Al-Azhar University in Cairo, taught at several universities in North America, including McGill University in Montreal. He was Professor of Religion at Temple University, where he founded and chaired the Islamic Studies program.
Dr. al-Faruqi and his wife, Lois Lamya al-Faruqi, were stabbed to death in their home in Wyncote, Pennsylvania on May 27, 1986, as the result of either a bungled burglary or a politically motivated attack.

Early life and education

Dr. al-Faruqi was born in Jaffa, Palestine. His father, 'Abd al-Huda al-Faruqi, was an Islamic judge (qadi) and a religious man well-versed in Islamic scholarship. Dr. Faruqi received his religious education at home from his father and in the local mosque. He began to attend the French Dominican College Des Frères (St. Joseph) in 1936.
His first appointment was as a Registrar of Cooperative Societies (1942) under the British Mandate government in Jerusalem, which appointed him in 1945 the district governor of Galilee. When Israel became an independent Jewish state in 1948, Dr. al-Faruqi at first emigrated to Beirut, Lebanon, where he studied at the American University of Beirut, then enrolled the next year at Indiana University's Graduate School of Arts and Sciences, obtaining his M.A. in philosophy in 1949. He was then accepted for entry into Harvard University's department of philosophy and was awarded his second M.A. in philosophy there in March 1951, with a thesis entitled Justifying the Good: Metaphysics and Epistemology of Value. However, he decided to return to Indiana University; he submitted his thesis to the department of philosophy and received his Ph.D in September 1952. By then he had a deep-rooted background in classical philosophy and the developing thought of the western tradition. In the beginning of 1953, he and his wife were in Syria. He then moved to Egypt, where he studied at Al-Azhar University (1954-1958) and viewed as similar to acquiring another Ph.D.

Scholarly Achievements

Dr. al-Faruqi was an extremely active academician. During his years as a visiting professor of Islamic studies and scholar-in-residence at McGill University, a professor of Islamic studies at Karachi's Central Institute of Islamic Research as well as a visiting professor at various universities in Northern America, he found the time to write over 100 articles for various scholarly journals and magazines in addition to twenty-five books, of the most notable being Christian Ethics: A Historical and Systematic Analysis of Its Dominant Ideas. Despite all of this academic activity, he managed to establish the Islamic Studies Group of the American Academy of Religion and chaired it for ten years. He served as the vice-president of the Inter-Religious Peace Colloqium, The Muslim-Jewish-Christian Conference and as the president of the American Islamic College in Chicago.
His early emphasis was on Arabism as the vehicle of Islam and Muslim identity. He would draw on these sources intellectually, religiously, and aesthetically throughout the rest of his life. He was also one of those who proposed the idea of Islamization of knowledge and founded the International Institute of Islamic Thought (IIIT) together with Sheikh Taha Jabir al-Alwani, Dr. Abdul Hamid Sulayman, former Rector of the International Islamic University, Malaysia (IIUM) and Anwar Ibrahim, in 1980.

Death

On May 27, 1986, a knife-wielding man broke into the Faruqi home in Wyncote, Pennsylvania, and viciously attacked Dr. Faruqi, his wife Lois Lamya, and their daughter, Anmar al-Zein. Dr. Faruqi and his wife died from their wounds. Their daughter survived the attack but required 200 stitches to close her wounds. Prominent religious figures and politicians paid tribute to the Faruqis at a memorial service held in Washington in late September. The event was organized by the al-Faruqi Memorial Committee, which is made up of the Council of Presidents of Arab-American Organizations, the Islamic Society of North America, the National Council of Churches of Christ in the USA and the American-Arab Anti-Discrimination Committee (ADC).
At about the same time, ADC published an eight-page "Special Report" on the murders, including a detailed account of the crime, its victims, and the current status of the investigation. Although nothing was missing from the house, some investigators working on the case believe the murders resulted from a bungled burglary attempt. However, the police lieutenant in charge of the investigation described the incident as an assassination, saying that "someone took it upon themselves" to kill Faruqi. In view of the rise of violent anti-Arab and anti-Muslim incidents in those recent years, the report suggests that the murders could very well have been politically motivated.